Alla inlägg under mars 2008

Av Anna - 30 mars 2008 16:56

Idag har vi varit ute på GMBK och tränat lite. Vi fick trevligt sällskap av Cola och hennes matte. Cola är en snygg schnauzertik som de tre grabbarna ville ha uppmärksamhet av. Det var ganska mycket folk på klubben eftersom vårkurserna hade startat, tänker jag efter satt vi nog mest i klubbstugan och fikade... men sånt behövs oxå. (glömde nog tacka för kaffet!)

Just nu ligger killen och sneglar på mig...han undrar nog var jag pysslar med?

På hela golvet står alla rallylydnads skyltar uppställda. Man får liksom hoppa över dom för att komma fram, dessutom är jag ganska trångbodd! Jag håller nämligen på att testa olika banor och vill då pröva om det funkar i praktiken. Rallylydnaden består ju av en bana som är uppdelad i olika moment efter varandra som föraren skall utföra i rask takt. Det bästa med det hela är att du får kommunicera hur mycket som helst med din hund. Det verkar vara en trevlig, glad och ganska tillåtande sport som främjar god kontakt mellan förare och hund.

Killen verkar måttligt intresserad, just nu, jag får väl hoppas att han ändrar sig! Han brukar ju vara med på nya upptåg!

Av Anna - 24 mars 2008 21:14


Det var med lycka jag hämtade F igen efter att ha varit borta på semster. Han kom springandes i snön och viftade glatt med hela kroppen när han fick syn på oss. Han har haft det gott, lekt med de andra hundarna och varit på långpromenader i snön. 

Sen bar det iväg till stora Delsjön för en solig, härlig promenad. Det är 7.5 km runt sjön med det kändes som flera mil i snön. Dagar som denna är det alltid mycket folk i rörelse trots det lät vi hundarna springa lösa. Helt plötsligt bestämde sig den lille svarta att det var dax för ett dopp. Han dök i plurret/vaken så isen brast och blev blixtsnabbt uppfångad i nacken av sin matte. Hon trodde givetvis att lillen skulle frysa ihjäl, men han var så glad och fick tokryck och sprang omkring i hundranittio, de andra var förstås inte sena att hänga på. 

Vi avslutade kvällen med en god middag och lite vin hemma hos mig.

Det är härlig att ha hela flocken samlad igen : )

Av Anna - 23 mars 2008 23:07


Tog flyget till Barcelona för att hälsa på F´s kusiner. Det visade sig att det var välmående jyckar med hussar & mattar som njöt av vårsolen. Folket hade en härlig inställning till "ens bästa vän" som fick följa med överallt! Kanske något att lära av?  De flesta släktingar strosade omkring utan koppel och hälsade glatt på varandra, jag hörde inte ett skäll, gruff eller bråk någongång. Rätt fantastiskt! En sak som är säker är att vara hund (perro) i Barcelona är att leva i lyx.

Istället för att skicka F på spa kanske han får följa med nästa gång.


Alla släktingar ville hälsa..Hola!


Här fikar vi på stan..lite kyliga vindar, faktiskt!


Grävtävling på stranden..ÅÅå we like the beach!


På långtur i parken..

Av Anna - 18 mars 2008 20:07


Får se om jag får med mig matte på nån golfrunda i år?

Fast det är väl en utopi, provar för säkerhets skull nya utstyrseln.

Känner mig HOT!

Av Anna - 17 mars 2008 21:47


Ja vad skall man tro, igår kom våren och solen med besked och idag när jag tittade ut höll jag på att sätta morgonkaffet i halsen, hela världen var vit! Men vi har varit med om vita påskar förr. Nån som verkligen älskar snö är ju lillkillen, han gapar stort och sväljer gladeligen stora portioner vita flingor när vi är ute. Nått annat han älskar är att fullkomligt kasta sig runt på rygg i snön, han gör kullerbyttor i total lycka! Så ligger han där och morrar förtjust, knepiga hund!


Måste ju tillägga att det var tur att vinterdäcken fick sitta på ett tag till.


Av Anna - 14 mars 2008 22:34

Gäsp! jycken har mycket att smälta, efter en

fullspäckad vecka med hund aktiviteter och mer ska det bli. Inte nog med träningen på Alfa i onsdags så blev vi medtagna på kennelläger

(sök & agility) detta ser vi fram emot och vad spännande det skall bli att vara 9 Aussies på lägerhelgen och prova något nytt! På tal om någonting nytt så har F börjat lära sig skyltarna i rallylydnaden. Nu gäller det bara för mig att plugga regler och att sätta ihop passande banor till kommande kurs!

Nu är det dags för korgen....go`natt



Av Anna - 9 mars 2008 18:13


Jag hade egentligen ingen aning om vem Camilla var eller något annat om kursen heller för den delen, bara att det skulle vara en agilitykurs i Bua hallen på Orust. Kul tänkte jag och hängde på.

Hon började att prata om vikten av en god plattform att stå på, grunden som måste finnas för ett gott resultat. Då menade hon det här med: bus, lek, kamp, nyfikenhet, självförtroende och kontakt. Sen pratade vi om att vara konsekvent vid inlärning tex det här med kontaktfält, hur vill jag att min hund skall göra, hur skall det se ut? I agilityn behövs ett konsekvent förhållningsätt.


Vi övade mest praktiskt och provde på "den finska modellen" med att kunna springa lika snabbt baklänges (vid framförbyten) som framlänges. (Hon hade en speciell övning på detta, som måste tränas mer på, helt klart!)

Vi tränade oxå på "falska byten" för att få uppmärksamhet av hunden.

Hon såg klart och tydligt när frustrationen på F satte igång och det var när jag hade för bråttom fram till nästa hinder. Jag måste lugna ner mig och förbereda F bättre och ha rätt tajmning i min handling! Det blev två toppen dagar och vi fick med oss massor av nytt att lära in, vilken härlig hundhelg! 


 

Här tränas det slalom baklänges, Jo då, det går faktiskt!

(påminner mig lite om moonwalk)


 Camilla körde en del "egna moves" oxå.


Vi pratade mycket om händer och armar, Steloperera armarna var ett tips!


Vi vill ha en raklinje över hindren så nära hinderstödet som möjligt och inga vida svängar.


Elvira med bollsmycke...            




Av Anna - 7 mars 2008 12:13


ÅÅÅ vad skönt att höra att Tiger är tillbaks till sin ägare! Och att husse är på benen igen.

Hoppas dom får tag på rånaren.. men det är väl inte det lättaste, förstås.

Ovido - Quiz & Flashcards